November 12, 2015

kehidupan berasrama

assalamualaikum

tetibe jer rase nak cakap pasal kehidupan berasrama nih,,
tadi sebelum semayang zohor,tetibe macam terpikir
"banyak tau benda yang positif sebenarnya kita dapat melalui kehidupan berasrama"
apesal skema sangat nih,,hahahah
okaylah,ckp dak2 zaman sekarang is duduk hostellah
zaman sekarang nih,ramai dah budak-budak duduk asrama
sebab sekolah semuanya jauh-jauh
tak kurang jugak yang sekolah harian
tapi bagi pelajar yang duduk asrama macam aku
mungkin aq macam berat sebelah sikit kot.
aku prefer duduk asrama daripada duduk rumah.

puncanya aku memikirkan hal ini adalah,
setiap kali buat sesuatu
kadang-kadang dalam hati sendiri yang bercakap
"nasib baik dulu duduk asrama","nasib baik ada belajar nih dekat asrama dulu"
haaaa..selalunya macam tuhlah

aku dulu duduk hostel start dari form 1..

masuk sekolah biasa berasrama kejap
mungkin waktu tuh macam culture shock sikit kan,tak pandai bawak diri lagi
orientasi pulak terok,lelws
orientation week pernah ke best?
stereotype sangat kan ahkak nih
so stay kejap jer,then keluar asrama masuk sekolah harian,duduk kejap sekolah harian
dapat tawaran MRSM.
dan lagi sekali berat sebelah,
aku rasa MRSM best,entahlah,mungkin kalau awak sbp sains,awak rase tempat awak best,orang lain,lain pulak pendapat dia,
tyme masok asrama dulu,aku macam tak percaya dengan diri sendiri,padehal baru berhenti sekolah nih harituh,tapi ayah cakap
"dah banyak tau duit habis beli baju sekolah awak nih,3 sekolah tukar dalam setahun,lepas nih keluar lagi,awak beli baju sendiri" haaa,,ituh yang membuatkan aku istiqamah belajar dkat MRSM agaknya,,hahahahah
tempat pulak macam serasi ajer dengan aku,mungkin sebab dah ade sekejap pengalaman sebelum nih..

dekat asrama,lebih banyak aktiviti yang kita buat sama-sama dengan semua orang,satu sekolah lah kiranya,kalau sekolah harian,diorang selalunya kalau nak ade event tuh,tak semua yang akan join kan,tapi kalau duduk asrama,yang taknak join pun terpaksalah join sebab nak lari mana jer pun dalam sekolah tuh.huahuahua

yang paling aku sokong sekali,zaman sekolah nih banyak event macam ceramah lah, motivasilah, camping lah.hujung minggu kadang-kadang takdek masa free,kena pergi ceramah,kena pergi itu pergi ini.walaupun separoh masa jer fokus,tapi nanti bila dah besar,baru terpikir,dulu tyme motivasi ade ckp ginih,dulu tyme ceramah ade ckp macam nih,dulu tyme tazkirah,diorang ade mention pasal benda nih.nanti bile dah besar mesti teringat ada orang yang cakap "awak nih belum tengok dunia luar lagi,nanti awak taulah"..haaaa,,selalunya ayat yang saya ingat yang tuhlah..tak habes habes dengan dunia luar dye,ihiks,
sekolah harian,kalau ade event kena paksa pergi,tapi kalau tak datang pun,ade ke orang yang kesah.

lagi satu,aku tengok kalau zaman sekarang masuk universiti jer baru certain people duduk asrama,
universiti tempat dye adalah tempat orang dah mula buat hal sendiri,dah kurang dah semangat perpaduan apekah tuh semua
dan lagi sekali saya nak cakap "best taw duduk asrama zaman sekolah",,siapa yang duduk asrama mesti sedar yang dekat U dengan sekolah dulu semangat perpaduan dye mcm lain,kalau dulu kemain satu batch punyelah semangat,kitorang lah paling hebat,batch kitorang lah yang paling banyak pecah rekod sekali,bla bla bla,tapi kalau dekat U,kalau nak bergadoh batch mane paling hebat ke ape,dah takdek pun semangat entah ape ape tuh sebab kursus dah beza-beza,
beza taw orang yang duduk asrama dari zaman sekolah dengan orang yang baru duduk asrama kat U,dye punya perangai mcm harem sikit,bdak hostel zmn sekolah nih dye mcm boleh go on sikit dgan kehidupan seharian,senang cakap macam matured sikitlah,nak dibandingkan dengan budak masok asrama lambat,perangai dyorang macam alien sikit,tak semua,tapi ade le jugak,dye jadi macam tak tentu arah sangat,,

zaman sekolah semua umur 13-17 ryte,tyme tuh tyme umur tengah mencari identiti lagi,tengah lembut boleh dilentur lagi,tak cukup degil lagi,bila dah 18 dan keatas,kebanyakannya dah ade identiti sendiri,dah boleh pikir sendiri dan buat keputusan sendiri,dah susah nak dengar cakap orang.zaman sekolah nihlah tyme untuk bentuk seorang manusia jadi manusia yang berguna,tak banyak pun sikit mesti ada jugak rasa muhasabah dalam diri tuh

dan lagi satu,orang yang duduk asrama nih survival skill dye lebih sikit dari orang yang tidak,maksudnya,kalau dye tercampak kemane mane tempat pun,dye mudah nak adapt dengan orang sekeliling,based on my observation,org yang duduk hostel nih meet my expectation on first impression,
tapi tolonglah orang yang duduk asrama start form4 jangan nak bangga sangat duduk asrama dulu,awak dah besar baru awak belajar hidup macam tuh taw,bukan dari awak takdek pape,jadi tak payah bangga sangat,maaflah,

begitulah perbezaan yang saya dapat melalui pemerhatian saya
sekian terima kasih




2 comments:

  1. Umur saya 23 thn. Dapat sambung ke Bachelor in Pharm. Science di kpjuc. Patut ke saya ambil peluang ni? Macam mana dgn peluang kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak bertny berkenaan post saya sebelum nih ke?..kalau awak masih berminat untuk belajar,,ambik jer peluang yg ade,peluang kerja takdek masalah sbb dekat malaysia bidang farmaseutikal nih diperlukan dalam industri

      Delete